الرئيسية > الصحة العامة > معلومات طبية > معلومات غلط عن فيروس كورونا المستجد

معلومات غلط عن فيروس كورونا المستجد

معلومات غلط عن فيروس كورونا المستجد

مع انتشار فيروس كورونا  المستجد , COVID-19 , في دول كتيره في العالم , انتشرت برضه بعض المعلومات الغلط سواء عن المرض او طرق الوقاية منه أو حتى تطوره  في العالم .

ولان الوقت ده هو وقت اننا ناخد حذرنا و نتعامل مع الفيروس بجديه و لكن في نفس الوقت بدون مبالغة في الخوف و الذعر فاحنا في موضوعنا النهارده هنتكلم عن اهم المعلومات الغلط اللي انتشرت عن الفيروس الفنره اللي فاتت , وهنصحح المعلومات دي و هنعرف مع بعض ازاي نميز بين المعلومة الغلط او الصح , وايه هي اهم المصادر اللي ممكن تاخد منها معلومات موثوقة  .

دي معلومات غلط عن فيروس كورونا المستجد

فيروس الكورونا بيصيب كبار السن فقط

فيروس كورونا   COVID-19 بيصيب جميع الأعمار  , لكن ممكن يكون الناس الكبيره في السن والمصابين بامراض مزمنة زي الربو والسكري وأمراض القلب  أكثر عرضة للاصابة . علشان كده حماية لاهلك و احبائك اهتم جدا بالنظافة الشخصية وغسل الايدين باستمرار .

غسل الأنف بمحلول ملحي بيحمي من فيروس كورونا المستجد

مفيش اي دليل بيقول ان غسل الأنف بمحلول ملحي , او استخدام القطرات بيساعد على التخلص من فيروس كورونا المستجد , فية بعض الادلة المحدوده علي ان المحلول الملحي  بيساعدك في انك تخف اسرع من نزلات البرد العادي لكن مش بياثر علي التهابات الجهاز التنفسي.

مجففات الأيدي تغني عن غسل اليدين

استخدام مجفف البخار  ” مجفف اليدين في الأماكن العامة ” مش حل صحيح  لتنظيف اليدين من فيروس كورونا لانه مش بيقتل الفيروس , لكن لازم غسل اليدين بالماء والصابون او استخدام الكحول.

فيه مكمل معدني بيقضي على الفيروسات التاجية منها كورونا المستجد

فيه واحدة من الشركات ادعت ان  واحد من منتجاتها وهو مكمل معدني قادر على قتل الفيروسات التاجية زي فيروس كورونا لانه بيحتوي علي ثاني اكسيد الكلور , لكن في الحقيقة ده شئ متمتش عليه أي أبحاث .

المطهرات منزلية الصنع تحمي من كورونا

بسبب نقص مطهرات اليد في إيطاليا انتشرت فيديوهات لمطهرات منزلية الصنع على السوشيال ميديا, لكن في الحقيقة المواد دي مش صح انها تستخدم على الجلد , هي ممكن تكون فعالة على الأسطح , لكن ضارة لجلد الإنسان .

شرب الماء كل 15 دقيقة يقضي علي فيروس كورونا المستجد

بحسب البروفيسور ترودي لانغ من جامعة أكسفورد  “لا يوجد آلية بيولوجية بتدعم فكرة أنه يمكنك فقط غسل فيروس تنفسي إلى معدتك وقتله “

,عدوى الفيروسات التاجية بتدخل الجسم  عن طريق الجهاز التنفسي اثناء التنفس. ممكن يدخل البعض منهم في فمك ، ولكن حتى شرب الماء باستمرار  مش بيمنعك من الاصابة بالفيروس.

شرب المياه و المشروبات الساخنة يقضي علي فيروس كورونا المستجد

انتشرت على وسائل التواصل الاجتماعي بوست منسوب كذبا لليونسيف ان شرب الماء الساخن يقتل فيروس كورونا المستجد ,  بحسب البروفسور بلومفيلد ” بمجرد دخول الفيروس للجسم مفيش طريقة تقدر تقتله منها الماء الساخن او الشمس , وبيكون الحل هو ان جسمك هو اللي يتعامل مع الفيروس ” , واكدت ده منظمة الامم المتحدة

رش الكحول أو الكلور علي الجسم  يقتل الفيروس

الكحول او الكلور مفيد  للاسطح العادية , لكنه مش مفيد اذا رشينا بيه الجسم كله لان مش بياثرعلي الفيروس طالما دخل الجسم ,  بل بالعكس بيؤذي الجلد و الاغشية المخاطية .

مع العلم ان استخدام الكحول الخاص بالايدين الموجود في الصيدليات آمن , لكن بياخد وقت اكبر في قتل الفيروس , علشان كده الاحل الامثل هو استخدام المياه و الصابون .

المناخ بيؤثر على الفيروس

بناء على ملاحظة انتشار الفيروس الفترة اللي فاتت , للاسف المناخ البارد او الحار مش رادع لانتشار الفيروس , و يظل الموضوع تحد الدراسة .

استخدام الكمامات دائما يحمي من فيروس كورونا المستجد

لو صحتك كويسه فانت بتحتاج استخدام الكمامة بس لو كنت مرافق لمريض ب COVID 19  , لان استخدام الكمامه مضر اكتر من انه بيكون مفيد  , للشخص السليم

كمان بيستخدم المصابين بكرورنا الكمامه لحماية الناس اللي حواليهم من المرض .

لكن الانسان اللي مش بصاب بالمرض بيكون استخدامة للكمامه مضر اكتر من انه بيكون مفيد  .

لكن لو بتستخدم الكمامة في الفيديو ده تقدر تعرف ازاي تستخدمها بشكل صح

فيروس كورونا المستجد ينتقل عن طريق لدغات البعوض

مفيش لغاية دلوقتي اي دليل بيقول ان فيروس كورونا المستجد بيتنقل عن طريق البعوض , لكن هو بيتنقل عن طريق  الرذاذ الناتج عن الكحه او العطس او قطرات اللعاب , او الافرازات من الانف .

الماسحات الضوئية كافية لكشف فيروس كورونا

مينفعش استخدام  مصابيح الأشعة الفوق بنفسجية لتعقيم الايدين او اي منطقه من الجسم لأنها بتسبب تهيج الجلد.

اللقاحات ضد الالتهاب الرئوي تحمي من فيروس كورونا

لقاح الالتهاب الرئوي مش بيقضي علي فيروس كورونا , علشان كده العلماء حاليا بيسعوا انهم يوصلو اللقاح خاص بالفيروس ده .

المضادات الحيوية تحمي من فيروس كورونا

المضادات الحيوية بتقاوم البكتيريا  بس , وبما ان فيروس كورونا المستجد هو فيروس تاجي فاستخدام المضادات الحيوية مش بيقاوم المرض .

الثوم مفيد لمقاومة فيروس كورونا المستجد

مفيش دليل بيقول ان اكل الثوم بيحمي من فيروس كورونا المستجد , لكن أكل الثوم بشكل عام مفيد لان فيه خصائص مضادة للميكروبات .

اهم المصادر الرسمية لاخر تطورات فيروس كورونا

1- موقع منظمة الصحة العالمية 

2- موقع خصصة وزارة الصحة المصرية لمتابعة اخر اخبار فيروس كورونا في مصر  . care.gov.eg

3- الصفحة الرسمية لوزارة الصحة والسكان المصرية على فيسبوك

الخلاصة هي اننا نكون حذرين وناخد كل احتياطاتنا بدون ذعر , و نتاكد من المصادر اللي بتدينا المعلومات , لغاية دلوقتي الشئ المؤكد لحماية نفسك واللي حواليك من فيروس كورونا هو , غسل اليدين بالماء و الصابون و تجنب الزحمة ,  و استخدام المناديل او الكوع عند العطس او الكحة . وعند الاشتباه في أي حالة لكورونا الاتصال بالرقم 105 اللي خصصته وزارة الصحة المصرية .

كلينيدو بتتمني ليكم دايما كل الصحة  و العافية .

للحجز عند دكتور صدرية شاطر , يرد على اسئلتك و يتابع حالتك الصحية  

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *