الرئيسية > الصحة العامة > معلومات طبية > ليه مهم انك تـ خليك في البيت في وقت فيروس كورونا ؟

ليه مهم انك تـ خليك في البيت في وقت فيروس كورونا ؟

ليه مهم انك تـ خليك في البيت في وقت فيروس كورونا

يعني ايه تـ خليك في البيت و ليه  , و ايه الفرق بينه و بين التباعد الاجتماعي المصطلح  اللي ممكن يبدو انه كئيب و سلبي , لكنه في الفترة الأخيرة بقي هو مفتاح إنقاذ حياة ملايين البشر في العالم من فيروس كورونا كوفيد 19 .  في مقال النهاردة هنعرف ايه هو التباعد الاجتماعي وأهميته و ازاي نطبقه صح وليه مهم اننا نفضل في البيت.

التباعد الاجتماعي بحسب منظمة الصحة العالمية هو ” انك تسيب مسافة متر واحد بينك وبين الناس حواليك , وده لأن الفيروس بينتقل بالرذاذ  , ,لأن الرذاذ مش بيتنقل في الجو لأكثر من متر تقريبا و علشان تتجنب ان الرذاذ يجي عليك او انك تستنشقه مع الفيروس ,  ابعد مسافة متر عن اللي جنبك .”

لكن برضه التباعد الاجتماعي بيكون في اشكال تانية زي

  • تجنب اي تجمعات سواء كبيره او صغيره
  • التواصل مع العائلة والاصدقاء بوسائل التواصل الاجتماعي والتكنولوجيا بدل الزيارات
  • الشغل من البيت إن أمكن
  • تجنب استخدام وسائل المواصلات بقدر الإمكان
  • تأجيل او الغاء التجمعات الكبيرة زي المؤتمرات  , التجمعات الرياضية , التجمعات الفنية , التجمعات الدينية ….
  • إغلاق المدارس والجامعات

ايه اهمية انك تقعد في البيت

خطورة  فيروس كوفيد 19 هو انه سريع الانتشار , وبيعيش لفترات طويلة علي الأسطح و وان اعراضه مش بتظهر بشكل سريع على حاملة ,( بتظهر خلال من يومين ل 14 يوم)  , فممكن ان حد يكون حامل للفيروس لكن مفيش اعراض ظاهرة عليه , فيتحرك بحرية كاملة في شغله , المواصلات , التجمعات الدينية , الزيارات العائلية …. وغيرها و ينشر الفيروس بين عدد كبير من الناس وهو مش واخد باله و ميعرفش انه حامل للفيروس .

فيروس كورونا COVID 19 بينتشر بطريقة الدالة الأسية , يعني بيتضاعف في مدة زمنية شبه ثابتة , وده اللي بيخلي فيه انفجار بيحصل فجاة لعدد المصابين بالفيروس في وقت صغير .

والأس هو مضاعفة بسيطة: 1 ، 2 ، 4 ، 8 ، 16 ، 32 ، 64 ، 128 … إلخ.

متوسط مضاعفة الفيروس بناء على  سرعة مضاعفته في دول زي ايطاليا و امريكا و المانيا و فرنسا تقريبا 4 ايام .

وده معناه ان إذا كان عندنا 100 شخص مصاب النهارده ، بعد 4 أيام  يكون فيه 200 ، وبعد 4 أيام تانيين ، هنكون وصلنا لـ 400.

ده معناه ان بعد شهرين تقريبا ممكن نوصل ل 100 مليون مصاب في نهاية شهر مايو .

بس علشان  يكون فيه دقة  في الارقام دي , لازم ننوه أننا متجاهلين عوامل زي مناعة القطيع و هي عبارة عن ان عدد كبير من الناس بيصاب بالمرض و بيخف فبيكون فرصة انهم يعدوا حد تاني قليلة .

طيب ده معناه ايه , ويعني ايه مصطلح “فلطحة المنحني” ؟

لما تزيد أعداد الناس المصابة بالفيروس عن درجة معينة , و اللي هي قدرة القطاع الصحي على استيعاب المرضى , يعني عدد الدكاترة و الممرضين و أجهزة التنفس الصناعي و الأسرة في المستشفيات بيكون اقل من انه يستوعب الأعداد دي  , ده بيؤدي لانهيار المنظومة الصحية , وبالتالي مش بيكون فيه قدرة على استيعاب كل المرضى و معالجتهم .

علشان كده هنا بيجي دورك انت  , ودور التباعد الاجتماعي و اننا نفضل في البيت  , لاننا لما نفضل في البيت بنقطع سلسلة نقل الفيروس  لان الانسان هو بالظبط وسيلة المواصلات اللي بيستخدمها فيروس كورونا علشان يتنقل لعدد كبير من الناس .

وبالتالي بنفلطح المنحي flattening the curve  , فبدل ما المستشفيات تستقبل اعداد اكبر من استيعابها في وقت صغير, ممكن تستقبل اعداد يومية صغيرة من المصابين بالفيروس بس على فترة طويلة , وفي المجمل ممكن يكون نفس العدد .

يعني لو قدرة النظام الصحي هي  20 سرير مثلا , لو استقبلت المستشفيات في خلال 3 ايام 100 مصاب بالفيروس ده هيخلي النظام الصحي ينهار , لكن لو استقبلت المستشفيات ال  100 مصاب دول في مدة شهر مثلا , هيكون نصيب اليوم 3 مصابين تقريبا , وده هيكون في نطاق استيعاب المنظومة الصحية .

Flattening the curve

بس ده بينقلنا لـ سؤال تاني هل قعادي في البيت هو الحجر الصحي او العزل الصحي؟

الفرق بين العزل الصحي و الحجر الصحي و اني اقعد في البيت

قعادك في البيت في حد ذاته بسبب مثلا وجود حظر تجول او لانك عايز تحافظ علي نفسك وعلي اسرتك من ان العدوي توصل بيتك , ده مش بيعتبر بشكل دقيق حجر الصحي او عزل الصحي

الحجر الصحي هو :-

ان لو فيه اشتباه ان حد مصاب بمرض معدي ( زي مثلا انه مخالط لناس مصابة  او ظاهر عليه بعض الاعراض ) , الشخص ده بيتم عزله في بيته , لغاية ما يتم التأكد انه مش مصاب بالمرض علشان ما ينقلش العدوى للناس اللي حواليه.

العزل الصحي هو :-

التأكد من ان الشخص مصاب بمرض معدي فبيتم عزله (  غالبا في مستشفى ) , بعيد عن باقي الناس السليمة .

اهم الاسئلة حوالين إجراءات البقاء في البيت

اعمل ايه لو عايش  مع حد مسن او مناعته ضعيفه ؟

  • تاكد انك بتغسل ايديك باستمرار لمدة 20 ثانية
  • عند الكحة او العطس استخدم منديل او الكوع  , وتخلص من المنديل فورا و اغسل ايديك .
  • بعيد عن وقت الرعاية المباشرة للشخص اللي بتحتاج ملامستك ليه , حافظ على مسافة متر بينك و بينه

ازاي  اتعامل مع اطفالي ؟

بعد  توقف المدارس و الحضانات بقي من السهل ان الطفل يكون موجود في البيت كل الوقت من اليوم , ولان المعلومات المنتشره ان الاطفال مش بيصابوا بفيروس كورونا هي اشاعات خاطئة ,  فلازم نخلي بالنا ان اطفالنا يفضلوا في البيت بدون مخالطه لاطفال اقارب او اصدقاء , لان الاطفال و حتي ان كانت نسب الإصابة بينهم مش عاليه الا انهم بيكونوا وسيلة لنقل الفيروس  لناس تانيين حتى لو الاعراض مش بتظهر عليهم .

هيفيدك لو قرات عن ازاي تتعامل مع اطفالك في زمن الكورونا 

ازاي تحافظ علي صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا ؟

لو بتعاني من الاكتئاب والضيق بسبب قعدة البيت , دي اهم النصائح علشان تحافظ علي صحتك النفسية من كورونا

1- غير  روتينك اليومي

حاول تغير روتينك اليومي بروتين جديد غير اللي كنت  متعود عليه زي انك تمارس الرياضه من البيت , تتفرج علي افلام , تمارس هواياتك تسمع موسيقى , تتواصل مع اقاربك و اصدقائك عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي او التليفون …. وغيرها .

2- خليك على تواصل :-

الإنسان بطبعه كائن اجتماعي  وبيحب التواصل وخصوصا في وقت الضغوطات بيحب يكون فيه ناس حوالية تقدملة دعم , علشان كده استغل الفرصه و تواصل مع أفراد اسرتك , وابنائك باباك ومامتك , واخواتك , وحافظ على تواصلك مع اصدقائك و عائلتك عن طريق وسائل التكنولوجيا الحديثة زي التليفون و وسائل التواصل الاجتماعي وخلي موضوعات حديثكم ايجابيه و خاليه من المعلومات المغلوطة .

هيفيدك انك تقرأ مقال  ازاي تحافظ علي صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا

في النهاية التباعد الاجتماعي و وجودك في بيتك بدون مبالغه هو اهم خطوة لانقاذ بيتك واسرتك  والبشرية في الوقت الحالي من فيروس كورونا , علشان كده التزم علي قد ما تقدر بانك تكون موجود في بيتك معظم الوقت  ,وانك تخرج بس للضروره القصوى سواء للشغل او لشراء احتياجات البيت من سلع غذائيه و ادوية , وانك تلغي من جدولك اي اسباب ممكن تخليك تنزل من بيتك غير الاسباب السابقة .

كلينيدو بتتمني ليكم كل الصحة دايما.

للحجز عند اشطر الدكاترة في التخصصات المختلفة

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *