الرئيسية > الامراض > عام > ازاي وجود تطبيقات طبية اون لاين في زمن الكورونا خلت حياتنا أسهل 

ازاي وجود تطبيقات طبية اون لاين في زمن الكورونا خلت حياتنا أسهل 

تطبيقات اون لاين في زمن الكورونا

تطبيقات اون لاين في زمن الكورونا

تخيل لو كانت ازمة كورونا حصلت من 25 سنه فاتو …… تخيلت ؟ 

اكيد وصلت معايا للاستنتاج ده ” حياتنا كانت هتقف  و ضحايا الفيروس كانوا هيبقوا اكتر بكتير ”  وده يرجع للتطور الكبير الموجود دلوقتي بالمقارنة ب 25 سنه فاتو ,  لكن خلي بالك انا مقصدش هنا تطور إمكانيات البشرية في المجال الطبي بس,  لكن اقصد تطور إمكانياتنا في مجال التكنولوجيا  . 

في موضوعنا النهارده هنتكلم عن أن ازاي وجود تطبيقات وحلول تقنيه ساعد في ان حياتنا تكون اسهل  في زمن الكورونا و بـ أرقام واحصائيات عالمية . 

أزمة كورونا , الحاجة ام الاختراع 

في ظل ازمة انتشار فيروس كورونا , وزي ما احنا عارفين ان ” الحاجة ام الاختراع ” , بدأنا ندور على حلول بديلة  علشان نقدر نخلي حياتنا تمشي وتستمر و تكون اسهل  , من واحنا موجودين في البيت فظهرت تطبيقات اون لاين في زمن الكورونا  تخلينا نشتري طلباتنا من البيت ,  واننا نشتغل من البيت إن أمكن , و اننا ندرس من البيت , و اننا حتي نكشف عند الدكتور من البيت !

واكبر دليل علي اننا بدانا ندور , هو دخول شرائح عمرية كان نصيبها في التواجد اونلاين او الدفع و الشراء اونلاين اقل قبل بدء أزمة كورونا مش في مصر بس ولكن حتى في  دولة زي امريكا . 

الشريحة العمرية المستفيدة من خدمات البيع أون لاين بعد أزمة كورونا 

إحصائيات بسلوك العملاء اونلاين 

بحسب إحصائيات من موقع  statista  تمت في الولايات المتحدة الأمريكية في  مارس  2020  , ولما سالوا شرائح عمرية مختلفة عن ” هل اول مره تشتري حاجه أونلاين “ كانت النسب كده  

  • 11% قالوا انهم فعلا أول مرة يشتروا حاجه عن طريق الانترنت في الشريحة العمرية من 18 – 29 
  • 12% قالوا إنهم أول مرة يشتروا حاجه عن طريق الانترنت في الشريحة العمرية من 30-44
  • 11% قالوا انهم فعلا أول مرة يشتروا حاجه عن طريق الانترنت في الشريحة العمرية من  45 – 54 
  • 6% قالوا إنهم أول مرة يشتروا حاجه عن طريق الانترنت في الشريحة العمرية من 55 – 64 
  • 5% قالوا إنهم أول مرة يشتروا حاجه عن طريق الانترنت في الشريحة العمرية الاكثر من 65 
إحصائيات بسلوك العملاء اونلاين في زمن كورونا
إحصائيات بسلوك العملاء اونلاين في زمن كورونا

وكانت الخلاصة ان انتشار فيروس كورونا كوفيد 19  في الولايات المتحدة أدي لزيادة  عمليات الشراء عن طريق الانترنت , وده لان بدات بعض الناس وفي شرائح عمرية مختلفة  ولاول مره في حياتها تنفذ عملية شراء عن طريق الانترنت , وده بسبب حظر التجول و التباعد الاجتماعي او الحجر  الصحي . 

وبحسب موقع econsultancy.com  قفزت المبيعات عن طريق الإنترنت في المملكة المتحدة بنسبة 32.7 ٪ على أساس سنوي في مايو ، ودي تعتبر أعلى زيادة من مارس 2008 .

يهمك تعرف عن:- 

الالتهاب الرئوى الأسباب والأعراض وطرق العلاج

5 نصائح عشان تحمى نفسك من كورونا فى فترة الامتحانات

استمرار لجوء العملاء للخدمات الاونلاين 

وفي الصين وبالرغم من السيطرة على الجائحة و رجوعها للوضع الطبيعي قبل معظم الدول التانيه في العالم , فضل سلوك المستهلكين الصينيين زي ما هو في الاتجاه للشراء اونلاين , بدل من زيارة المتاجر بالرغم من إعادة فتحها .

 و بالنسبة للأشهر الأربعة الأولى من 2020،  كانت انخفضت مبيعات التجزئة في الصين بنسبة 16٪ ، و ارتفعت المبيعات عن طريق الإنترنت بنسبة 8.6٪ بما يعادل 360 مليار دولار.

أكبر العلامات التجارية العالمية تلجأ للبيع  اونلاين او ال  online stores

مع تفشي فيروس كورونا حول العالم كانت مجموعة الملابس الاسبانية  Inditex المالكة لـ Zara اعلنت عن تحقيق خسائر قدرها 4.9 مليون يورو , و دي تعتبر اول خسارة ليها من سنة 2001 , و اعلنت انها هتحول  مواردها لـ استراتيجيات البيع  اونلاين او ال online sales ,  باستثمارات تصل ل مليار دولار في مواقع البيع الالكتروني على مدار الثلاث سنوات القادمة . 

يهمك تعرف عن:- 

اكتشاف سلالتين من كورونا فى مصر 

هل فصيلة دمك تحميك من كورونا ؟ 

ظهور تطبيقات وخدمات اون لاين جديدة بسبب ازمة كورونا

مع غزو ازمة كورونا لكل العالم , بدا العاملين في المجال التكنولوجي يدوروا على حلول تقنية  , يعني تطبيقات اون لاين في زمن الكورونا تساعد الناس في أن حياتها تستمر بالرغم من انهم موجودين في البيت معظم الوقت  , بعض الحلول التقنية دي كانت جديدة و بعضها كان موجود بالفعل قبل أزمة كورونا بس الناس عرفته بشكل أوسع بسبب الازمه . 

واكبر مثال على  ده برنامج زووم / Zoom اللي ناس كتير استخدمته علشان تعوض فكرة التباعد الاجتماعي و التواجد في البيت بانها تتواصل مع زملائهم  في الشغل , قرايبهم , حتى عمل المقابلات التلفزيونية وعمل تدريبات ومحاضرات عن طريق البرنامج . 

 وجود حلول تكنولوجية لم يقتصر فقط علي  العمل و الدراسه او التسوق اونلاين , لكن كمان ظهرت حلول تكنولوجية  بتخدم القطاع الصحي ….

القطاع الصحي والتطبيقات التكنولوجية الاونلاين 

انتشار فيروس كورونا حول العالم , أدى لإرهاق القطاع الصحي و في بعض الدول الانهيار التام  ليه , علشان كده كان لازم يكون فيه حلول تكنولوجية  تخفف من علي الدكاتره و العاملين في القطاع الصحي شوية من الأعباء اللي بيتحملوها , و كمان تساعد المريض انه  يتطمن علي صحتة بدون ما ينزل من البيت . 

 

استشارة سريعة مع دكتور بـ مكالمة او رسالة 

فمثلا منصة حجز الاطباء كلينيدو , طورت واضافت لخدامتها امكانيه استشارة دكتور عن طريق التليفون او برسالة نصية , فاصبح المريض يقدر يكلم دكتور من وهو في البيت , يوصف ليه شكوته , و الدكتور يقدر يوصف ليه العلاج طالما الحالة لا تستدعي الفحص او  physical examination . 

كشف اون لاين بالصوت والصورة 

مش بس كده , كلينيدو وفرت  خدمة الكشف اون لاين صوت وصورة , فمن خلال تكنولوجيا التواصل عن بعد اللي اتضافت لتطبيق و موقع كلينيدو , يقدر المريض يكلم الدكتور في أي وقت . ومن أي مكان صوت وصورة  ( حتى في مواعيد حظر التجول ومن محافظات ومدن ومراكز اخرى  )   ,علشان  يوصف فيها الحالة ويبعت الاشعة و التحاليل , و يقدر الطبيب يشخص و يوصف العلاج  و يكتب روشته إلكترونية يقدر المريض يحتفظ بيها على تليفونه الشخصي . 

مميزات خدمات الكشف اون لاين او الاستشارة الطبية عن طريق التليفون  

منع تكدس وازدحام المرضى في العيادات 

الخدمات اللي من النوع ده , ساعدت الطبيب في انه يقدر يتحكم في أعداد زيارات المرضى في العيادة  , بحيث يعطي الأولوية لزيارة العيادة للحالات اللي بتستدعي الفحص او ال Physical examination . الطريقة دي منعت تكدس المرضي او ازدحامهم في العيادات , فده وفر حماية أكبر للمريض و للطبيب . 

تقليل الضغط على العيادات الخارجية في المستشفيات 

خدمات الكشف الاونلاين  قللت الضغط على العيادات الخارجية في المستشفيات, فالمريض قدر يلاقي بديل يطمن بيه علي حالته الصحية غير زيارة العيادات الخارجية في المستشفيات .  

 ده غير ان  معظم المستشفيات تم فتحها لاستقبال حالات كورونا , وده سبب قلق للمرضي , واصبح فيه خوف من زيارة المستشفى , وبالنسبة للحالات الحرجة و اللي بتحتاج متابعة ضرورية مع الطبيب , ده سبب أزمة كبيرة وكان البديل  للنوع ده من المرضى استدعاء الطبيب للكشف في البيت , و بكده رجعنا لنقطه ارهاق العاملين في القطاع الطبي خاصة الاطباء , بان يكون عليهم حمل زيارة المرضى في البيوت  و ده بيرجعنا لنقطة البداية , تخوف من نشر العدوى و تعريض حياة الطبيب و المريض لخطر أكبر.  

في المجمل توفير حلول للتواصل اونلاين سواء  بين الزملاء في الشغل او في الدراسة او حتى في القطاع الطبي وتواصل الطبيب و المريض اونلاين  ساهم بشكل كبير في تقليل عدد الإصابات بفيروس كورونا , و في نفس الوقت  قدر يحافظ على استمرارية الحياة بشكل شبه طبيعي , ودي خدمات ومميزات مكانتش هتبقي موجوده لو كورونا كان موجود من 25 سنه فاتو . 

 

والسؤال دلوقتى  …. 

هل سلوكنا في استخدام التطبيقات والخدمات الاونلاين هيستمر بعد انتهاء أزمة كورونا ؟ 

مؤشرات و دراسات كتير بتقول ان ده هيستمر ,  زي ما ذكرنا قبل كده ان العميل الصيني استمر في استخدام الخدمات والتطبيقات الاونلاين حتي بعد احتواء الصين للأزمة في الموجة الأولى لفيروس كورونا  وفتح المتاجر الفعلية للتسوق. 

كتير من العلامات التجارية العالمية بدأت تتجه للبيع اونلاين عن طريق المتاجر الالكترونية , وبتخطط لغلق المحلات المفتوحه في بعض الاماكن . 

وبالتالي نقدر نستنتج ان سلوكنا اونلاين هيختلف تماما بعد انتهاء أزمة كورونا بالمقارنة بسلوكنا في التعامل مع الانترنت  قبل الأزمة , فبدخول شرائح عمرية جديدة مستخدمه للانترنت و بدخول شرائح اكبر من المجتمع بتستخدم خدمات الشراء و الدفع  اونلاين , او استخدام تطبيقات في مجالات مختلفة بتساعد في تنفيذ مهام كتير من البيت . تواجدنا اونلاين هيستمر و ممكن يزيد بعد انتهاء ازمة كورونا .  

قولنا رأيك انت هل سلوكنا في استخدام التطبيقات والخدمات الاونلاين هيستمر بنفس الوتيرة بعد انتهاء أزمة كورونا ؟

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *