الرئيسية > Uncategorized > 5 نصائح عشان تحمى نفسك من كورونا فى فترة الامتحانات

5 نصائح عشان تحمى نفسك من كورونا فى فترة الامتحانات

امتحانات ثانوية عامة و كورونا

الامتحانات قربت ؟ 5 نصائح عشان تحمى نفسك من كورونا فى فترة الامتحانات : 

بعد الانتشار الواسع لفيروس كورونا وزيادة خطورة الاصابه بيه وكمان قرب فتره الامتحانات زاد القلق عند طلاب كتير بسبب الاستعداد لامتحانات ثانوية عامة او الدبلوم الفني او السنوات النهائية في الجامعات فى الظروف دى وكمان التفكير فى طرق الوقاية عشان يحافظوا على نفسهم لما ينزلوا اللجان ويختلطو بناس كتير .. 

عشان كده كلينيدو بتقدملكم 5 نصاىح مهم تتبعهم فى الفتره دى عشان تقلل من قلق الفتره دى وكمان تعدى من فتره الامتحانات بصحة وسلامه

1– ابعد عن الاخبار السيئة : 

حاول بقدر الامكان تبعد عن الاخبار السيئه اللى ممكن تأثير عليك بالسلب فى الفتره دى زى متابعه عدد الاصابات والوفيات كل يوم او متابعه الاخبار الى بتنتشر على السوشيال ميديا ولتكون مصدر قلق وذعر عند ناس كتير عشان كده مهم تبعد عن الاخبار السيئه عشان تحافظ على هدوىك فى الفتره دى . 

ازاي تحافظ علي صحتك النفسية في زمن كورونا ؟

2- احرص على وجبات صحية : 

عشان تقوى مناعتك فى الفتره دى وكمان تزود من تركيزك اثناء المذاكره لازم تحرص على الاكلات الصحيه وتبعد تماما عن الاكلات السريعه والجاهزه والمشروبات الغازية ومن امثلة الاكلات الصحية المفيدة اللى بننصح بيها فى الفتره دى عشان  هتساعدك على تقوية المناعه لمهاجمة الأمراض وكمان هتساعدك على التركيز  : 

  • العسل الابيض  
  • البيض ومنتجات الألبان 
  • السمك 
  • اللحوم 
  • الفاكهه ( زى الجوافه والبرتقال والتفاح والبلح والموز )
  • الخضروات الطازجه 
  • عصير اللمون الساخن على مدار اليوم 
  • المكسرات 

طرق تقوية المناعة لمواجهة فيروس كورونا

3- لو هتسخدم مواصلات عامة : 

لو هتضطر لاستخدام المواصلات العامه وانت رايح الامتحان احرص على ارتداء الكمامة وتجنب التجمعات بقدر الامكان وسيب مسافه بينك وبين الى حواليك وبمجرد نزولك من المواصلات استخدم الكحول وطهر ايديك وادواتك كويس .

الفرق بين اعراض التهاب الجيوب الأنفية وكورونا

4- فى لجنه الامتحان : 

حاول توصل لجنه الامتحان فى معادك عشان تتجنب الوقوف مع أصحابك او فى تجمع قبل اللجنه وحافظ على هدوئك ومتنساش تستخدم الكمامه دايما والكحول وتجنب استخدام او مشاركة ادواتك مع حد من الى حواليك واحرص على شرب كميه كافيه من المياه من وقت للتانى من الزجاجه الخاصه بيك . 

5- بعد الامتحان

مهم جدا بعد الامتحان انك تتجنب التجمعات او مراجعه الامتحان مع اصدقائك عشان تتجنب الاختلاط وكمان عشان تحافظ على هدوئك وتتجنب القلق والتوتر قبل الماده اللى بعدها ..

ف بمجرد خروجك من اللجنه اتجه فورا للبيت واتخلص من الكمامة بطريقه سليمه واغسل ايديك بالمياه والصابون وعقم ادواتك بالكحول والمطهرات .

6 نصائح عشان تقوي جهازك المناعي  

كلينيدو بتتمنالكم كل الصحة والقوة والتوفيق فى الفترة دى وبتوفرلكم اشطر دكاترة فى كل التخصصات وكمان تقدر تكلم دكتور و تسأله عن فيروس كورونا وتطمن على نفسك وعلى أسرتك .. 

زور كلينيدو عن طريق اللينك ده : clinido.com 

Play Video

كلم دكتور من البيت بخصوص كورونا

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *